pnf

Mistä kasvavassa kevytilmailussa on kyse?

DSC08036

Modernista kevytilmailusta on tullut monien ilmailusta kiinnostuneiden toiveiden toteuttaja. Sen voi kiteyttää muutamaan oleelliseen sanaan:

Turvallista - edullista - moottoroitua - täysipainosta ilmailua - monimuotoisesti lumelta, maalta ja vedestä - lähes kaikille kiinnostuneille - ympäri vuoden - ei kohtuuttoman vaikeaa  - ja aloituskynnys rohkaisevan matala. Ilmailu kuitenkin tarvitsee oikea asenteisuutta jota ei voi liiaksi korostaa.  Varteenotettaviin lajiyhdistyksiin kanattaa kuulua ja olla oppimassa koko ajan niin teitoja, taitoja kuin asenteitakin.

Suomessa, missä vallitsee ehkä maailman edullisimmat olosuhteet juuri kevytilmailulle ja sen kiinnostavimmalle osa-alueelle luontolentämiselle (off airfield operatons) laji on kuin tänne tarkoitettu.  Onhan meillä 200000 järveä, 80000 saarta, 80% sesti vapaa ilmatila ja toimiva jokamiehenoikeus, joita voi käyttää talvisin lumelta ja jäältä ja kesäisin vedestä kellukeilla.

Kun modernit koneet ovat hiljaisia (alle 60db) ja käyttävät tavallista autobensiiniä vain 11-15l/t ja kuitenkin matkanopeudet ovat mallista riippuen 150-200km/t ei niillä juuri ketään häiritä, maisemat vaihtuu ripeästi ja polttoainetta saa samasta paikosta kuin veneetkin tankkaavat.

Suomessa varsinkin saksalainen Ikarus C42 ylätaso on saavuttanut melkoisen suosion. Yhdessä kanadalaisen Full-Lotus joustavien kellukeiden kanssa on saavutettu melkoisesti näyttöä kiinnostuksesta.   Tästä puhuu sekin, että vaikka se on eniten häytetty Finnairin kapteeneilla ja on se samalla yleisin koulukone.  Melkoinen saavutus yhdeltä koneelta.

DSC08308 2

Suomi ja Trade Aid Ltd on Ikaruksen tehokkain myyntimaa ja yritys samoin Full-Lotus kellukkeiden suurin dealeri.

Kun olemme olleet esillä 11 vuoden ajan esim. kellukekoneella Helsingin Vene Boat messuilla on vastaanotto ollut huikaiseva. Unelma omakohtaisesta lentämisestä esim. mökille on vallannut satojen mielen.

Kevytilmailuun ja ilmailuun yleensäkin liittyy paljon myyttejä jotka valtaosaltaan ovat totuuden kanssa päinvastaisia.  Vaikka siis päivastaisia mielikuvia on olemassa kevytilmailu on turvallista - edullista - lähes kaikille - keskiika harrastajilla 40-50v - normaali terveydentila riittää - voi olla silmalasit - talvi on kesääkin mukavampi aika harrastaa - jne. 

 

Kyse on tavalliselle pulliaiselle antoisasta elämysharrasteesta 17 vuotiaasta aina 80 v saakka. yläikarajaa ei ole.

Se mistä on kyse selviää ottamalla n. 30min tutustumisohjelmista jolloin saa kasityksen miksi kone pysyy ilmassa, kuinka ohjataan sekä saa itse ohjata opettajan kanssa konetta ilmassa ja ennen kaikkea peruskäsityksen omakohtaiseen pohdintaan.

Tämän jälkeen tiedät mistä on kyse.  Esim. Helsingissä toimii 3 varteenotettavaa yhdistystä josta saat lisätietoa. Kevytilmailu - Light Aviation ry KILA, Suomen Kevytilmailu ry SKIL ja Mäntsälän Ilmailukerho ry MILK, mutta myös päälejiliittona toimiva Suomen Ilmailuliitto SIL.