pnf

Miten harrastaa

Ensimmäiset kysymykset ensi tutustumisen jälkeen joka lähes 100% on jokaisen kiinnostuneen vakuuttanut – miten läjia harrastetaan ja ylläpidetään.

Lajin kehittyminen on nyt nopeaa mutta volyymi on vielä kuitenkin suhteellisten pientä. Luopakirjoja on muutamia tuhansia ja koneita suomessa vielä reilusti alle 500.

Kuitenkin lajiyhdistyksiä ja pieniä konekimppoja on tullut koko ajan lisää. Koulutusta saa jo erittäin monilla paikkakunnilla ympäri Sumen ja lupakirjat ovat ilahduttavsti yhteismitallistuneet länsimaissa.

Eniten harrastusta on etelä Suomessa mutta aina Lappia myöden.

Suuri osa kevytilmailijoista hankkivat oman koneen ja lentävät mökeiltään suksi ja kellukevarustuksella, rakentavat pienen kiitotien (300-400m) omalle tai ystävän pellolle tai pitävät konettaan lentokentilla missä tyyppikoneetkin pidetään.

Liittymällä lajiyhdistykseen kuten esimerkiksi eteläsuomessa Kevytilmailu-Light Aviation ry KILA, jossa on n, 600 jäsentä voi harrastaa kulbin koneilla jossa tuntivuokrakinnat jäsenille ovat 60-90€ riippuen koneesta, jäsenakviivisuudesta ym. Vuokrakinnat pitävät aina sisällään vakuutukset, lentokelpoiset koneet ja polttoaineen.

Yhdistyksisä on helpompi ylläpitää omaa tietotaitoaan, hankkia lisäkelpuutuksia ja lentää erilaisilla koneilla.

Hyvin usein harastus alkaa esim KILA:n tutustumiskurssilla joka on n. 30min perehdyttäminen. Tällöin opettaja kertoo lyhyesti miksi kone pysyy ilmassa, miten sitä ohjataan ja mitä kaikkea kevytilmailu pitää sisällään. Samalla käydään ilmassa, jona aikana ohjaat itse konetta. Saat hyvän tuntuman lajiin harrasteeseen ryhtymisen tueksi. Useissa tapauksissa jo tällä lennolla todetaan että “tämä on minun laji” tällöin opettaja voi kyseisen lennon jo merkata koululennoksi ja 25t koulutuksen voi aloittaa. Eli lähes saman tien tai parhaaksi katsomana ajankohtana joustavasti.