EVEKTORIN SPORTSTAR RTC (EASA) JA UL-B2 konemallistot 2023

MALLIUUDISTUKSIA AERO 2023 MESSUILLA 19-22.4.2023

SPORTSTAR RTC (EASA)

SPORTSTAR RTC EASA Koulukonet

 HARMONY 600 UL  B2



Messulla Evektorin osastolla oltiiin taas uudistuttu melkolailla.  
Esissä oli Eurostarin EASA kone SportStar RTC sekä UUSI HARMONY 600 UL

Uudistus on sikäli merkittävä että Harmony korvaa nyt Eurostarin SLW 600 mallin.  Kone sai Tsekin tyyppitodistuksen Maaliskuussa tänä vuonna.  Merkittävimmät erot ovat pidempi runko antaen lisä pitkittäis vakavuutta sekä suippenevat siivenkärjet.

Harmony on ollut USA markkinoilla LSA luokassa jo joitakin vuosia, joten uudistus meidän UL-B2 luokkaan on tärkeä.  Yli 1400 Eurostaria, joita Harmony 600 UL  nyt jatkaa, on osoitus vankasta tyytyväisyydestä käyttäjiltä.  Eniten kiitosta saa vankka ja kestävä kokometalli  rakenne ja erinomaiset lento-ominaisuudet.


Kokometalliset EVEKTORIN mallit  ovat erittäin koeteltuja,kehittyneitä  ja pidettyjä.  Kevytlentokoneet vankalta yleisilmailukoneitakin valmistavalta Evektor – Aerotecnikilta Tsekeistä ja ovat Suomen toiseksi eniten ostettuja  Ikaruksen jälkeen. (Yleisin lajin alatasokone ja kokometallinen)

Konet on testattu monesti niin laadun, turvallisuuden, luotettavuuden suhteen. 
Evektor tehdas on lentokoneenvalmistukseen laatuluokiteltu EASA tehdas, joka on saavuttanut korkeimmat laatustandardit myös harrasteilmailun koneissa.

Tsekki on erittäin vahvan ilmailuperinteen ja erinomaisesta laadusta tunnettu maa. Monipuolinen Evektor on tehnyt yli 1400 konetta eri puolelle maailmaa eli on siten yksi merkittävimmistä vakavasti otettavista ja pitkään toimineista lentokone valmistajista.

Koneiden tinkimätön laatu perustuu Evektor tehtaan European Aviation Safety Agency (EASA), ISO 9001:2008 Quality Management Systemsin laatustandardeihin jonka takana on 40 vuoden kokemus.
Eli koneet on valmistettu ja kasattu tämän päivän parhaiden standardien ja menetelmien mukaisesti.

HARMONY 600 UL eroaa näkyvimmin pidemmän runkonsa sekä suippenevien siipien suhteen.  
Runkorakenne on samoin kriteerein rakennettu kuin aiempi EuroStar SLW 600 konekin eli EASAn SportStar RTC ssäkin.


Alla oleellisemmat erot aikaisempiin UL-B1 koneisiin.

Miten esimerkiksi viimeisin Suomeen tuotu EuroStar SLW 600 /B2 eroaa suosituista ennen 2020 valmistetuista EuroStar EV 97 /B1 koneista

(ja Aeromessuilla taas jotain muuttuu vieläkin parempaan)

  1. EV-97 Eurostar, malli 2000R on suunniteltu eurooppalaisten sääntöjen mukaisesti ultrakevyille lentokoneille, joiden paino on 450/472,5 kg
  2. EUROSTAR SLW 600 -lentokoneen runko on peräisin EASA CS-LSA -sertifioidusta SPORTSTAR RTC -lentokoneesta, verrattuna SportStar RTC -laitteeseen.
  3. Vuonna 2005 SPORTSTARista tuli maailman ensimmäinen lentokone, joka sai FAA -tyyppihyväksynnän Yhdysvaltain LSA -luokassa. Vuonna 2012 SPORTSTAR sai EASA -tyyppihyväksynnän ja tyyppihyväksynnän Kiinan ilmailuliitolta. Nykyaikainen muotoilu, vankka metallirunko, erinomainen ohjattavuus, uskottava lentokoulutoiminta ja alhaiset käyttökustannukset ovat tehneet SPORTSTARista suositun lentäjäkoulutuskoneen maailmanlaajuisesti. Koneita toimitettu koulutusorganisaatioille EU-maissa, Yhdysvalloissa, Chilessä, Brasiliassa, Argentiinassa, Australiassa, Kiinassa, Koreassa jne. ilmailukerhojen ja koulujen tarpeisiin.
  4. EV-97 Eurostar, mallia 2000R vastaan, uusi EUROSTAR SLW600 tarjoaa:
  • Uusi houkutteleva tyylikäs ja urheilullinen ulkonäkö, uusi moottorikuomujen  muoto, muotoiltu rungon yläosa ja uusi komposiittikuomu
  • Edistyksellinen lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmä, jossa on NACA-sisääntuloaukot, tuuletusaukot, tuulilasi ja kuomun sivuilman puhallus ja huurteenpoisto
  • Saatavilla korkeat anatomiset istuimet, verhoillut käsinojat, jotka on integroitu ohjaamon sivuille
  • Uusi järjestelmä poljinten etäisyyksien säätämiseksi ohjaajan istuimilta kojelaudan alemmissa kulmissa olevista vetimistä
  • Sisäänrakennetut siipisäiliöt, joissa on 120 litran polttoainesäiliö verrattuna 65 litran runkosäiliöön EV-97 Eurostarissa mallissa 2000R, se tarkoittaa lähes kaksinkertaista toimintasädettä
  • Vahvistettu lentokoneen runkorakenne (runko, siivet, laskutelineet) MTOM 600 kg: lle verrattuna 450/472 kg EV-97 Eurostar -malliin, malli 2000R
  • Kuormattavuus kasvoi merkittävästi jopa 285 kg:oon
  • Lisääntynyt askellus siivessä , nousuaskelmien saatavuus
  1. Suurennettu kojelauta uusimmille lennon- ja moottorinhallinta mittareille - lasi ohjaamot - Garmin G3X Dual 10.6 “kosketusnäytöt tai Dynon SkyView Dual 10“ HDX -näytöt, autopilotti, lentoliikenteen törmäysvaroitusjärjestelmä,…
    Minimi tyhjäpaino 312,5 kg EUROSTAR SLW600: lle, jossa on Rotax 912ULS (100 hv), maassa säädettävä potkuri, 5 lennonvalvonta mittaria, 5 moottorinvalvonta mittaria, ohjaamon lämmitys, mutta ei valoja, ei pyöriäsuojia, ei laskuvarjojärjestelmää, ei muita lisävarusteita eli maksimi kuormattavuus 287,5kg.

Elegantti ja mukava

Eleganttin ja modernin ulkonäön ja erittäin miellyttävän ohjaamon ansiosta koneessa on karismaa joka osoittaa tehtaan sitoutumista ilmailun intohimoon. Uusi ergonominen ja silmiinpistävän hieno sisustus on tarkoitettu myös katseenvangitsijaksi ja tilat antavat korkeutta ja hartialeveyttä sekä mukavuutta kookkaillekin piloteille.

Erinomaiset lento-ominaisuudet ja myös hyvä koulukone.

Hyvät lento-ominaisuudet ja tasapainoinen ohjattavuus yhdessä vahvan kokometalli rungon kanssa ovat tehneet koneesta erittäin suositun niin koulukoneen lentokouluissa kuin yksityisen harrastajan menopelin ympäri maailman.
Kone on läpäissyt vaativat syöksykierrekokeet, missä yli 450 testiä on tehty kaikissa olosuhteissa. Katso video see video.

Mitat ja suorituskyky

   

Mitat

   

Pituus

5.98 m

 

Korkeus

2.48 m

 

Ohjaamon leveus

8.15 m

 

Cabin width

1.18 m

 

Painot

   

Tyhjäpaino (perusvarusteet)

312 kg

 

Maksimi lentoonlähtöpaino

Maksimi kuormattavuus

600 kg 

287 kg

 

Maks tavaratila

15 kg

 

Suunittelu kuormituskertoimet

+6 / - 3 g

 

Käytännön kuormituskertoimet

+4 / - 2 g

 

Vakio tankki

65 l

 

Iso tankki

80 l

 

Lento-ominaisuudet moottorilla ->

Rotax 912ULS

 
 

(100 HP)

 

Maximi nopeus

270 km/h

 

Maksimi vaakalentonopeus

240 km/h

 

Matkalentonopeus 75% moottoriteho

200 km/h

 

Sakkausnopeus

71 km/h

 

Konoaminen

6.5 m/s

 

Lakikorkeus

6,000 m

 

Lähtökiito (Asvaltti kiitotie)

100 m

 

Laslukiito (Asvaltti kiitotie)

180 m

 

Toimintamatka (Vakio tankki)

1200 km